خانه - اخبار - به فرموده رهبر معظم انقلاب « ما ۳۰ سال است که کار فرهنگی زیگزاگی انجام می‌دهیم

به فرموده رهبر معظم انقلاب « ما ۳۰ سال است که کار فرهنگی زیگزاگی انجام می‌دهیم

گفتگوی «راه تربیت» با حجت‌الاسلام محمدعلی اخوان رئیس هیئت مدیره مؤسسه تبلیغی «رویش» قم
مؤسسه فرهنگی، تبلیغی رویش یکی از مؤسسات برتر تبلیغی در سال ۹۱ شناخته شد و با رویکرد تربیت‌محور، برنامه‌های مختلف قرآنی، مذهبی، علمی، درسی، هنری، فنی، ورزشی و اردویی را برگزار می‌کند تا نوجوانان مؤمن و مستعد در یک دوره ده ساله بستر مطلوبی جهت رشد و تعالی و نشاط داشته باشد.
تدوین سند چشم انداز حرکت‌های جهادی کل کشور، تدوین سندچشم انداز فعالیت‌های دانش‌آموزی استان قم در شورای راهبردی و همفکری بسیج دانش آموزی استان، حضور فعال و سازنده با استفاده از اساتید و طلاب خوش سیما و خوش بیان در اماکن عمومی،حرم مطهر،مسجد مقدس جمکران؛ برگزاری نمایشگاه حریم نماز و کتاب فاطمی در مسجد مقدس جمکران، برگزاری نمایشگاه هدیه های آسمانی در ماه مبارک رمضان در بوستان بنیادی، تدوین و نشر کتب و نشریات، برگزاری آزمون های علمی و استعدادهای درخشان و تدوین و ضبط برنامه تلویزیونی نوبت پنجره از شبکه قرآن برخی از فعالیت های مؤثر مؤسسه فرهنگی رویش با همکاری گروه شهیدعزیزاللهی در سطح استان و کشور است.
با سلام لطفا خود را معرفی کنید و بفرمایید مؤسسه تبلیغی رویش از چه سالی تأسیس و شروع به فعالیت کرده است؟
http://tarbeat.ir/wp-admin/media-upload.php?post_id=378&type=image&TB_iframe=1
محمد علی اخوان، در مؤسسه تبلیغی رویش و کانون فرهنگی کریمه اهل بیت(ع) خادمی میکنیم.
عمده فعالیت مؤسسه برمی‌گردد به ۱۲ سال پیش که ورودی‌های آن سال‌ها برخی طلبه سال پنجم و برخی ششم حوزه هستند.
امور تربیتی که مخاطب آن نوجوانان ممتاز مدارسند در کانون کریمه اهل بیت مجمع اسلامی محبین اهلبیت ع با مدیریت استاد یاسر اخوان %d9%be%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d8%b1%d9%85%d8%b6%d8%a7%d9%8693پیش بینی شده است و امور تبلیغی نیز که عهده دار آن خروجی های کانون هستند در موسسه تبلیغی رویش پیگیری می شود .
مجموع کل اعضای هر دو مجموعه حدود ۸۰۰ نفر است، حدود ۳۰۰ نفر از این عزیزان در کانون فرهنگی کریمه اهل‌بیت(ع) در دو طرح عمار و تمار فعالیت دارند که طرح عمار شامل بچه‌های پنجم و ششم ابتدایی به بالا است که حدود ۴۰ نفر هستند و در طرح تمار بچه‌های دبیرستانی هم حضور دارند که حدود ۲۰ نفرند.
یک برنامه عمومی هم برای همه دانش‌آموزان داریم که در مدارس تحت پوشش تبلیغ می‌کنیم، هیأتی هم داریم که علمدار حسین نام دارد که شب‌های جمعه برگزار می‌شود و حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر در این طرح حضور دارند و کمترین حضور نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ نفر است.
جنس کارهای مؤسسه رویش تبلیغی است، یعنی منتظر هستیم دانش‌آموزان ما که در طرح عمار و تمار حضور دارند رشد کنند و طلبه یا دانشجوی توانمند شوند و مربی‌ها و کادر ما را تشکیل دهند و بعد از این‌که کادر و مربی ما شدند، می‌سنجیم ببینیم چه توانایی‌هایی دارند، بعد برای آنها کارهایی از قبیل اردوی جهادی، کار پژوهشی و کارهای دیگر تعریف می‌کنیم.
طلبه‌ها کارهای متفاوت انجام می‌دهند، طلبه‌ها و مربی‌های امروز ما تربیت‌شدگان دیروز ما هستند.
بعبارت دیگر کارهای تربیتی و کارهایی که رنگ تربیت‌محور و اثرگذاری مستقیم روی دانش‌آموزان دارد در کانون فرهنگی اهل‌بیت پیگیری می‌شود و کارهایی که جنبه تبلیغی دارد، مثلا همین نوجوان‌ها در موقعی احساس می‌شود که ما نیاز به خادم افتخاری داریم بکارگیری می‌کنیم در طرح‌های جمکران، در اردوهای جهادی، سایت، تا عرصه‌ای که این افراد می‌شوند طلبه‌های سوم و چهارم حوزه، دانش‌آموزان پنجم و ششم ابتدایی هستند که وارد سیستم کانون می‌شوند، دانش‌آموزانی که داشتیم عمدتا طلبه شدند، یعنی چیزی حدود سه چهارم دانش‌‌آموزان طلبه شده‌اند.
هدف از تأسیس کانون چه بوده و برای رسیدن به این هدف چه برنامه‌ریزی انجام داده‌اید؟
آرمان اصلی ما زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت(عج) است و برای رسیدن به این آرمان دو هدف‌گذاری کلان کردیم، یکی تربیت نیروهای متخصص، متعهد و کارآمد برای انقلاب اسلامی و دیگر ایجاد جریان‌سازی تبلیغی.
برای نیرو سازی کانون کریمه اهل‌بیت(ع) را پیش‌بینی شده، در حال حاضر ۴۰ نفری که در کانون مشغول تربیت هستند، هر ۱۵ نفری یک مربی دارند، دانش‌آموزان در طول دوره با مربی‌ها مرتبط هستند و برنامه‌های آموزشی و تفریحی همچون سالن ورزشی و شنا را با مربیان خود همراه می‌شوند، اردوهایی که می‌روند همه باید با مربی همراه باشند و به گونه‌ای مربی ما حضور دائمی پدرانه با نیروهای خود دارد نیروی توانمند، نیازمند تخصص های مدیریتی نیز می باشد که در زمان مطلوب در موسسه مدیریت اسلامی و جهادی را نیز تمرین خواهند کرد
برای جریان‌سازی در واقع که نمایش رویش‌های انقلاب و ایجاد رویش در این راستا و تبلیغ برای انقلاب است و این‌که امام زمان(عج) زمانی می‌آید که مردم عشق به اسلام پیدا کنند، مؤسسه رویش تأسیس شده که بخش دوم این مجموعه است.
یک دغدغه ای وجود داشت که چرا دانش‌آموزان در کانون ماندگار نمی‌شوند و بعد از مقطع راهنمایی یا دبیرستان از کانون فاصله می‌گیرند، مثل آبی که از سرچشمه می‌آید و خروجی ندارد و پشت سدی می‌ماند و می‌گندد، برای همین تصمیم گرفتیم در کانون فرهنگی و مؤسسه رویش، برای بچه‌ها ورودی و خروجی ملموس هم داشته باشیم و در همین راستا خروجی‌هایی را برای افراد توانمند ترسیم کردیم. راهبردی اصلی ماجرا در مؤسسه رویش که رنگ تبلیغی دارد در واقع نگاه به زمینه‌سازی ظهور و ایجاد انگیزه برای حضور دانش‌آموزان در کانون و رسیدن به رشد و تکامل کافی در عرصه های مختلف است،
مؤسسه رویش در واقع چند تا حوزه فعالیت دارد که این حوزه‌ها خروجی کارها و تلاش‌های دانش‌آموزان است، یعنی دانش‌آموزان می‌آیند اردوهای جهادی راه می‌اندازند و اردوهای تربیتی دایر می‌کنند و این نشان از این دارد که بیشترین تلاش ما رویکرد پرورش رهبر و لیدر است.
فکر می‌کنید برنامه‌هایی که در کانون اجرا می‌شود اعم از کلاس‌ها، اردوها و دیگر فعالیت‌ها، در راستای هدف تأسیس کانون بوده است؟
اگر نگاه به آرمان که زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت(ع) است کنیم، می‌شود گفت، هیچ کاری صورت نگرفته است، اما اگر نگاه به هدف‌گذاری‌های کوتاه مدت کنیم بیش از ۹۰ درصد اهداف اولیه تحقق پیدا کرده است و در برخی موارد موفقیت‌ها بیش از حد توقع بوده است و فکر نمی‌کردیم که تنها در جند سال اخیر بیش از ۲۰ طلبه فاضل خروجی مجموعه باشد.
اگر نگاه به آرمان کنیم، همه ضعیف هستیم و به فرموده رهبر معظم انقلاب « ما ۳۰ سال است که کار فرهنگی به صورت زیکزاکی انجام می‌دهیم اما در نگاه پازل کلان هیچ اتفاقی نیفتاده و خیلی کار ضعیف بوده و باید خیلی فعالیت‌ها انجام شود».
چه گروهی از نوجوانان را جذب می‌کنید و فرآیند جذب در کانون چگونه است، چه تعداد عضو کانون هستند؟
فرآیند و روند جذب به این صورت بوده که ما مراجعه کردیم به آموزش و پرورش و با رییس و معاونین این ارگان و معاونت پرورشی جلسات بسیاری گرفتیم و آنها را متقاعد کردیم که مجموعه رویش با فعالیت‌هایی که در گذشته داشته و با عنایت به آنکه موسسه برتر تبلیغی حوزه شناخته شده است می‌تواند مورد اعتماد باشد و تغییراتی را ایجاد کند.
در همین راستا توافق‌نامه‌ای را ایجاد کردیم با آموزش و پرورش، در این تفاهم‌نامه گفتند که کل استان را می‌خواهید یا کل شهر را، که ما گفتیم ما کل ناحیه یک را می‌خواهیم و بخش‌نامه کردند و یک مجوز به ما دادند و یک بخش‌نامه هم به کل مدارس ناحیه یک ارسال کردند، که قرار شد اینها دانش‌‌آموزان ممتاز نه از لحاظ نمره بلکه از لحاظ فرهنگی هم مدنظر است، را به مؤسسه رویش معرفی کنند که ما رفتیم و جلسه گرفتیم، با مجموعه‌های مختلف و مدارسی که مورد هدف بودند و تقریبا حدود ۲۰۰ نفر را مدارس برای تابستان امسال معرفی کردند و دوستان سه دوره آزمون را که دارای جذابیت بود و هدفش شناخت استعداد و خلاقیت داشت برگزار کردند، یعنی به دنبال این بودیم که بیشتر جمعی از لیدرهای فرهنگی را جذب کنیم، افرادی که خانواده خوبی داشته باشند، با کمک طلاب مربی و کادر مؤسسه نزدیک به ۴۰ نفر را از این ۲۰۰ نفر گزینش کردیم که به عنوان طرح عمار وارد سیستم جذب ما شدند و نحوه جذب ما به صورت میدانی و خیابانی نبوده است.
تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش، رایزنی و ارتباط با مدارس و جذب دانش‌آموزان علمی و فرهنگی و با نگاه انسان‌های توانمند و لیدر از فرآیندهای جذب ما بوده است.
تعداد افرادی که در هفته در طرح های ویژه تربیت محور حضور دارند حدود ۳۰ نفر عماری داریم و حدود ۲۰ نفر تماری که این ۵۰ نفر به صورت فعال حضور دارند، اما حدود ۱۰۰ نفر هم داریم که در هیأت هفتگی حضور پیدا می‌کنند که جمعا حدود ۲۰۰ نوجوان به صورت هفتگی و غیره در کانون رفت‌ وآمد دارند.
چارت سازمانی تان چگونه است؟
این ساختمان در دو بخش کانون و مؤسسه فعالیت دارد که کانون تربیت‌محور است و مؤسسه تبلیغ‌محور که اگر بخش تبلیغی را بخواهیم اضافه کنیم، مجموعه نیروهای مرتبط بیش از ۸۰۰نفر می‌شود از طرح های تبلیغی برنامه‌ای با عنوان طرح بلاغ را اجرایی کردیم که در این طرح به خروجی های طرح که عمدتا طلاب پایه های ۳و ۴ بودند، گفتیم که هیأت‌های هفتگی خانوادگی را به صورت هفته‌ای یک جلسه راه بیندازید، ما حمایتتان می‌کنیم، چایی با ما، سیستم صوتی با ما، مداح و روحانی با ما، که ۶ مورد طرح بلاغ راه‌اندازی شد که اگر بخواهیم این تعداد را در کانون بیاوریم خیلی زیاد است چون یکی از طرح‌های بلاغ نزدیک به ۱۵۰ نفر شرکت‌کننده دارد و به
چند نفر به عنوان کادر در کانون مشغول هستند و چند مربی دارید؟
کادر کانون ۲۰ نفر است، کادر تربیت‌محور ۴ نفر هستند که کادر اصلی ما به حساب می‌آیند، آقای یاسر اخوان ارمکی، مسؤول آموزش تربیت‌محور هستند، مربی تربیت‌محور در مجموع ۱۰ نفر هستند که ۴ نفر کادر اصلی و حضور دایم دارند.
فعالیت شما برنامه محور است یا مربی محور؟
برنامه‌های ما مسأله‌محور است که خروجی آن تربیت‌محوری است، مسأله با عنوان دغدغه‌های جدید دینی که مربی پاسخ‌گوی این مسأله است، کار ما تربیت‌محور با رویکرد تربیت‌محوری که مربی در این تربیت بسیار دخیل است، یعنی ۱۰ سال قرارداد کاری با مربی‌ها داشتیم که باید طبق این قرارداد حضور داشته باشند و دانش‌آموزان را به جایی برسانند.
اخیرا سعی داریم این تعداد زیاد مربی را کاهش دهیم و دانش‌آموزان با یک مربی و با اساتید مختلف رشد پیدا کنند یعنی امور اصلی بر دوش یک مربی باشد تا دانش‌آموزان با یک شیوه و روش رشد پیدا کنند.
برای ارتقای سطح علمی و توانمندی تربیتی(مهارت های مربی گری) مربیان خود برنامه‌ای داشته و کار خاصی انجام داده‌اید؟
جلسه زیاد داریم، یک جلسه هفتگی با عنوان تربیت‌مربی برگزار کردیم، تولیداتی داشتیم راجع به برنامه‌های تربیت‌مربی، برای مربی‌های خود ۲۱ محصول داشتیم، اردیبهشت‌ماه برای طرح تابستانمان ۲۱ اردو مشخص کردیم.
بخش پژوهشمان فعال است که در هفته یک جلسه برنامه تربیت‌مربی برگزار می‌کنند، یک جلسه حفظ موضوعی، در جلسات حفظ موضوعی مربیان حضور پیدا می‌کنند و هر کدام یک جلسه طرح بحث می‌کنند، اشکالاتشان گرفته می‌شود، روش بیانشان، روش گفت‌وگویشان و روش تحلیلشان و دوجلسه برای کادری‌هایمان داریم.
ارتباطتان با خانواده‌ها به عنوان همیاران تربیتی چگونه است و آیا مربیان با خانواده‌ها برای انجام امور تربیتی مشورت می‌کنند و هماهنگی‌هایی دارند یاخیر، برای خانواده‌ها کلاس‌های توجیهی برگزار می‌کنید؟
خود مربی‌ها با والدین در ارتباط هستند، یعنی تماس می‌گیرند چون توجیهشان کردیم که نقش والدین در تربیت دانش‌آموز بسیار مفید است، اما یک قدم بالاتر هم هست و آن این است که ما سه‌شنبه‌ها والدین را دعوت می‌کنیم و برای آنها کلاس‌ها و نشست‌های تربیتی داریم و به نوعی برنامه خانوادگی است.
آیا از سیستم امتیازدهی در کانون برای متربیان استفاده می‌شود، بیشتر در چه مقطع سنی‌؟
در گذشته کمد جوایز داشتیم که این طرح را ناموفق دیدیم، یک مدت سیستم امتیازدهی و جایزه را بردیم به سمت این‌که اردویی را که برگزار می‌کردیم و در واقع برنامه‌هایی که داشتیم براساس موفقیت‌هایی که دانش‌آموزان داشتند، درصد هزینه اردو کاسته می‌شد و هر متربی با توجه به امتیازاتی که داشت مبلغی را پرداخت می‌کرد.
این هم به نظر رسید خیلی کار موفقی نبوده است، الآن ما سیستم امتیازده را جمع کردیم و رفتیم به سمت تقویت انگیزش‌های درونی، به جای این‌که انگیزه‌های بیرونی را تقویت کنیم، روی انگیزه‌های درونی افراد کار می‌کنیم، یعنی به حدی کلاس برای دانش‌آموز جذاب و فعال است و کلاس به حدی جالب است که فرد فکر می‌کند حضور در کلاس یک نوع بازی است، چون روی خلاقیت بچه‌ها کار می‌کنیم، کلاس‌ها هم برای بچه‌ها جذاب است و به آن علاقه‌مند هستند و یک جلسه که غیبت می‌کنند ناراحت هستند و عذاب وجدان دارند.
تشویق را بردیم روی تشویق‌های معنوی، به عنوان مثال یک اردو که می‌رویم جایزه اخلاق می‌دهیم، سه نفر را به عنوان برگزیدگان اخلاق معرفی می‌کنیم، شاخصه‌های موفقیت آنها را می‌گوییم که چه خصلت‌هایی داشته است، گاهی یک نفر را معرفی می‌کنیم به عنوان برگزیده خلاقیت؛ هر چند وقت یک بار سعی می‌کنیم یک عده را معرفی ‌کنیم تا نقش الگویی داشته باشند.
برنامه‌های اردویی کانون چگونه است، با چه هدفی اردو برگزار می‌کنید و معمول به کدام مناطق می روید؟
برگزاری اردوها چند نوع است، یک سری اردوهای آموزشی و تربیتی است مثل مشهد مقدس که هر سال یک مرتبه این اردو را داشته‌ایم، یک اردو اخیرا به تفرش داشته‌ایم، اردوگاهی را گرفتیم و اونجا برنامه آموزشی و تربیتی را برای بچه‌ها در حد عالی با رویکرد مربی‌محوری برگزار کردیم، شبانه‌روزی که با مربی هستند یک اتفاق خوبی باید بیفتد، که خروجی‌های آن خیلی خروجی ارزشمندی بوده است.
سعی کردیم اردوی سیاحتی و تفریحی خالی نداشته باشیم، فقط برخی اوقات اردوی تربیتی اعلام می‌شود و بعضی وقت‌ها اعلام نمی‌کنیم و سیاستمون اعمالی است، همین ابتدای تابستان اردویی به همدان داشتیم، در اردوی همدان نگفتیم اینجا اردومان تربیتی و آموزشی است اما اتفاقی که در این اردو اتفاق افتاد، اتفاقی کاملا برنامه‌ریزی شده بود، یعنی بچه‌ها را ابتدا به موزه دفاع مقدس بردیم و شب برای آنها یک برنامه روضه، اشک و توجه به شهدا گذاشتیم، فردا بردیم یک موزه‌ای در دانشگاه بوعلی با نام موزه عجایب خلقت که در آنجا موارد زیادی وجود داشت، سالنی بود با پروانه، ماهی، مورچه، مار و موارد دیگر، هر سالنی متنوع از عجایب خلقت، بچه‌ها از جهت توجه توحیدی پیاده شده بودند و کاملا متعجب بودند، بعدازظهر همان روز هم بردیم غار علی‌صدر، اونجا دیگه همه بچه‌ها متحیر شده بودند و احساسات و باورهایشان دیدنی بود، با آنکه هیچ کلاس آموزشی نداشتیم اما اتفاق تربیتی بزرگی رخ داد.
ما هیچ اردوی غیرتربیتی نداریم، اگر بچه‌ها را به نمایشگاه قرآن بردیم، هدف افزایش عشق به قرآن بوده، اگه به نمایشگاه دفاع مقدس تهران بردیم، عشق به شهدا بوده، خلاصه این‌که همه برنامه‌ریزی که برای اردوها انجام شده، تربیتی است.
چه فعالیت های ویژه ای برای تابستان و ماه مبارک رمضان دارید؟
فعالیت‌های ویژه ماه مبارک رمضان در چند عرصه بوده، کلاس‌های کانون که برقرار بوده، ماه رمضان هر روز کلاس داشتیم، فقط رنگ رمضان به آن دادیم، روخوانی، مفاهیم، شگفتی‌های آفرینش، توحید مفضل، حفظ موضوعی قرآن را دوستان کار می کردند و در ماه رمضان در کنار کلاس‌های خلاقیت، رنگ و لعاب کلاس‌های معارف را بیشتر کرده بودیم.
شب‌های قدر یک احیای دانش‌آموزی انجام دادیم و سعی کردیم از بچه‌ها استفاده کنیم تا اثرات تربیتی خوبی را داشته باشد.jeld-bikaran9
آیا کانون تاکنون تولیداتی هم داشته است؛ اعم از جزوه، درسنامه و غیره؟
کارهای تولیدی زیر نظر مؤسسه رویش انجام می‌شود و دخیل در فعالیت‌های کانون کریمه اهل‌بیت(ع) نیست و در بحث تولیدات ما افرادی را می‌آوریم که در قسمت معاونت پژوهش مؤسسه کارهای پژوهشی انجام دهند و در این عرصه تاکنون ۸۱ محصول تولیدی داشتیم، بعضی از این‌ها خیلی فاخر است به طور مثال ۱۵ کتاب تربیتی داشتیم که عمدتا تولیدات ویژه مریان است، یعنی آنها را تقویت می‌کند برای تربیت دانش‌آموزان، جنس کارهای ما بیشتر دانش‌آموزی بوده است.
۹ نرم‌افزار و ۱۰ فلش‌کارت فاخر داشتیم که برخی تولید بازاری هم شد، ۵ نشریه دانش‌آموزی داشتیم، جزوات مختلفی از کارهای تربیتی تهیه کردیم، دوره‌های تربت مربی داشتیم که فیلم‌ها و برنامه‌های آنها را سعی کردیم به صورت کتاب، نرم افزار و جزوه در بیاوریم.
یک سایت هم برای اطلاع‌رسانی برنامه‌های مؤسسه و انعکاس اخبار و فعالیت‌های کانون داریم که علاقمندان با مراجعه به سایت rooyesh.info می‌توانند از مطالب آن بهره‌مند شوند.
با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.heyattt

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *